Auti-club: Prikkelverwerking

De vorige keer schreef ik over hoe informatie verwerkt wordt, dat verloopt anders dan bij mensen die geen autisme hebben. Wil je hier meer over lezen, klik hier voor de blog over informatieverwerking bij mensen met autisme. Vandaag wil ik meer delen over wat wij geleerd hebben op de auti-club over de prikkelverwerking. Je kunt hier overgevoelig of ondergevoelig voor zijn. Ook kan je overprikkeld raken.

We weten nu dat informatie in de hersenen komt doordat je prikkels waarneemt. Mensen met autisme nemen die prikkels op een andere manier waar. Ik zal eerlijk zijn, dit stukje heb ik lang niet begrepen. Iets op een andere manier waarnemen, hoe dan? Als ik een blauwe lucht zie, zie jij toch ook een blauwe lucht? Maar het komt neer op dat autisten een minder goede filter in hun hersenen hebben om deze prikkels te verwerken, waardoor ze/we soms gevoeliger of ongevoeliger voor sommige prikkels zijn. Bij ongeveer 40% van de mensen met autisme komt over- of ondergevoeligheid van zintuigen voor. Naar mijn idee is dat percentage een stuk hoger, maar dit is wat we geleerd hebben. Het is belangrijk als jijzelf autisme hebt om te onderzoeken of je last hebt van onder- of overgevoeligheid van je zintuigen en wat voor jou werkt. Dan kunnen jij en je omgeving hier rekening mee houden, het zal een hoop schelen!

Overgevoeligheid

Als je overgevoelig bent, reageer je sterk op bepaalde zintuiglijke prikkels. Je kunt het bijvoorbeeld vervelend vinden om aangeraakt te worden of last hebben van bepaalde geluiden en geuren, zoals het getik van een klok in een kamer of het parfum dat een collega op heeft.

Ondergevoeligheid

Als je ondergevoelig bent, reageer je niet of weinig op bepaalde zintuigelijke prikkels. Je voelt bijvoorbeeld niet dat je honger hebt of je ervaart geen kou terwijl het buiten vriest.

Hoe werkt dit bij jou?

Ik ben bijvoorbeeld ongevoelig voor honger, dorst en plasaandrang voelen. Hierdoor eet ik heel slecht en eigenlijk als ik alleen ben niet, ik drink pas als ik echt heel dorstig ben of als de kids ’s avonds op bed liggen en als ik moet plassen moet ik rennen. Dit heeft er voor gezorgd dat ik veel ongelukjes heb gehad toen ik jonger was, maar ook op latere leeftijd is de wc wel eens te ver geweest of een outfit niet snel genoeg uit om te kunnen plassen. Beschamend, maar het is wat het is. Ik kan er ook niets aan doen.

Voor veel prikkels ben ik overgevoelig, wat betekend dat ze heel sterk bij me binnenkomen. Horen, zien en ruiken is het heftigst. Tast of te dichtbij zitten vind ik erg onplezierig. Ik hou er ook niet van als mensen mij knuffelen of aanraken op wat voor manier dan ook, word ik mega ongemakkelijk van.

Overprikkeling

Soms komen er zo veel prikkels binnen dat je hersenen ze niet allemaal kunnen verwerken. Het kan dan voelen alsof je een vol hoofd of een vol lijf hebt. Je bent dan overprikkeld. Iedereen uit dit op een andere manier. De één wordt bijvoorbeeld bang en trekt zich terug. De ander kan zich niet meer concentreren en wordt boos.

Voel jij je weleens overprikkeld? Zo ja, hoe kunnen andere mensen aan jou merken dat je overprikkeld bent?

Helaas ben ik veel te vaak overprikkeld. Ik kan me dan minder goed of eigenlijk niet meer concentreren, ik begin te hakkelen met praten, ik kijk als een hert in de koplampen, vaak krijg ik ook rode vlekken in gezicht en nek, ik kan niet goed meer luisteren en uiteindelijk ontplof ik. Als in boos, schreeuwen en/of gooien. Niet mijn beste momenten zoals je zal begrijpen. Het is daarom voor mij heel fijn geweest om erachter te komen wat mij overprikkeld, zodat ik het voor kan zijn en het niet zo ver meer hoeft te komen.

Iedereen gaat anders om met overprikkeling. De een zoekt bijvoorbeeld een rustige plek op, de ander gaat juist iets actiefs doen. Wat helpt jou als je overprikkeld bent? Ik ga nog bijna altijd naar zolder (onze slaapkamer) in het donker en in de stilte liggen. Maar ik ben op zoek naar andere manieren om te ontprikkelen. Ik heb als tips gekregen om rustig te gaan fietsen (wel bewegen, zonder dat het veel vraagt), een luisterboek aan te zetten of naar een documentaire te kijken. Heb jij nog tips?

3 gedachtes over “Auti-club: Prikkelverwerking

  1. Ik denk dat het heel persoonlijk is wat werkt. Ik ben zelf ook nog erg zoekend. Helemaal geen prikkels vind ik heel erg moeilijk en werkt voor mij ook niet echt. Wat ik wel fijn vind is wandelen, fietsen of muziek luisteren. En echt bewust 1 ding tegelijk doen. Ook een boek lezen of even lekker in het zonnetje zitten helpt wel, als het tenminste niet zo warm is zoals gister 😉

    Geliked door 1 persoon

    • Bedankt voor je reactie! Het is inderdaad heel persoonlijk wat werkt. Dat maakt het ook zo moeilijk. Bestond er maar een handleiding, om m’n eigen autisme beter en in 1x te snappen. Maar helaas. Babysteps. Maar alles waar we achter komen en wat werkt is winst.

      Like

  2. Pingback: Auti-club: Communicatie | Sjantje's Blog

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.